mandag 15. februar 2010

Ny Star wars lue

I helga strikket jeg en ny Star wars lue. Denne er strikket på bestilling til en gutt på 6,5 år. Strikket denne i ca str. 6-8 år og regner med (håper i alle fall) at den passer lenge til ham. Store gutten min er syk idag så han var ikke så hipp på å posere for meg slik at jeg fikk et action bilde men han tok den på :) og komentaren var at den sitter bra men at stormtrupers var litt mindre enn på hannes lue, he-he.

Litt annerledes modell enn den lua jeg strikket til mellomste gutten min da denne er strikket i litt tynnere garn. Brukte akkurat 100 gr med safir: ca 1/3 del av nøstet i hvit og 1 helt plus 2/3 deler av nøstet i mørkblå pluss noen små rester av grønt til pynt. Denne lua strikket jeg dobbelt på øreklaffene og opp til den øverste grønne raden. Og den er strikket helt sømløst der alt er strikka in i hver andre så den ser ut som et helt stykke
Også blir det jo slikt at alle de tårdene som går på baksiden der jeg strikket cloner er skjult av det andre laget inne luen. Smart? Ikke sant? Det innerste laget er strikket i ribbestrikk slik at luen sitter godt på. Så det er virkelig en varm lue!
Og den søte minste gutten min sytes at han også skulle bli fotografert :) så han sprang i gangen og henta storebror sin lua og tok den på, satt seg på samme plass som storebror nettopp satt og sa: "mamma, ta bilder av mæ! æ har også lue på." Så klart måtte jeg jo ta bilde av ham!
Søtingen min! Er ikke han storsjarmør?
Oppskriften på selve lua er selvkomponert. Diagrammet på Star wars cloner fant jeg her
post signature




6 kommentarer:

  1. Og det er min sønn som er så heldig å skulle få denne luen! Er kjempespent på reaksjonen hans, han vet ikke noe om det... om den er kul nok. Utrolig hvor tidlig de blir bevisste på hva de har på seg du! Men Star Wars må da duge! Det er ihvertfall ikke noe å utsette på håndtverket utfra bildene :)

    Tusen takk!

    SvarSlett
  2. Vi får satser på at han godkjenne luen :) Niåringen min syns i alle fall at hannes lue er kuuuuul!

    SvarSlett
  3. Takk for hilsen :)
    Luene er knallstilige!

    SvarSlett
  4. Så tøffe gutter og flotte luer.Det så ut til å være en god luemodell.Likte godt det med dobble øreklaffer og vrangbord strikken på innsiden.Hvor mange masker legger du opp? Denne kunne jeg ha tenkt meg å strikke.
    Jeg har sittet og kost meg og titte rundt på bloggen din.Jeg er kjempe imponert over alt det flotte du lager.

    SvarSlett
  5. Tusen takk, Monai! Kosleig å høre at du finner inspirasjon her :) Til den blå lua la jeg opp 108 masker om jeg ikke husker helt feil (har ikke notatene mine her) La opp med midlertidig/usinlig opplegg med åpne masker og strikka noe omganger rett før jeg strikka vrangbord. Slik at når jeg strikka like langt etter bretten kunne jeg bare plukke opp de åpne maskene og strikke dem sammen med resten. Og til ørekalffer strikket jeg inn en tråd og tok opp maskene slik som man gjør på f.eks. tommelen til votter. Håper det var en grei forklaring :)

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en hilsen her. Takk! Det setter jeg stor pris på!