fredag 4. september 2009

Informasjon om ullbuksene jeg strikker: Garn

Jeg tenkte jeg skal prøve å legge ut litt info om det jeg produserer for salg og her starter jeg med informasjon om garn jeg bruker til ullbukser.

Garn:
Jeg bruker forskjellige garnsortene som er 100%. Til bleiebukser bruker jeg ikke superwash behandlet garn (ull, alpakka, angora, lama ol) slik at buksene kan kures i lanolin i ettertid og fungere som sperrelag over tøybleier. Buksene strikket i ubehandlet garn bør vaskes for hånd i lunket vann. Om du har en skånsom vaske maskinn med en god ull håndvask program kan du prøve å vaske de i maskinn på kald vask eller maks 30 gr. men det skjer på eget ansvar. Jeg kan ikke ta ansvar for hvordan din maskinn behandler ulla da noen maskinner er like skånsomme som håndvask mens andre kan tove/krympe plagene. Jeg anbefaler i alle fall å unngå sentrifugering ev. sette på den laveste hastighet da sentrifugering kan ødelege plagene.
Om ønskelig strikker jeg selvsagt også "vanlige" ullbukser til å ha under vinterdressen i superwash ullgarn som kan vaskes i maskinn på vanlig ull program.
Jeg handler garn som oftest til rimelige priser og det er disse prisene jeg baserer mine utsalgs priser. Om ønskelig kan jeg benytte hvilket som helst garn men da er det mulig at prisen på den ferdige varen vil være høyere alt etter hvor høy er prisen på garnet.
Det er mange som trur at alt ull stikker og klør. Dette er ikke tilfellet har vi erfart. Jeg søker etter å finne et godt garn som ikke klør så mye til rimelige priser. For de som er ekstra sensetive finnes mange gode alternativer som alpakka, angora, lama, forskjellige silke balndinger ol. Spør om råd om du er usikker på hvilket garn du vil bruke i plagene til barnet ditt når du bestiller. Velger man riktig type garn g behandler de riktig kan til og med mange atopikere bruke plagene: dette har jeg sett fungert hos flere :) Disse garn typene er ofte ganske kostbare så prisene på ferdige plagg vil variere etter det. Spør da om pris om du vil velge noe ekstra mykt garn.
Alle plagene vaskes før de levers slik at de kan bare taes i bruk med en gang :) Når det er en bleiebukse jeg levere vasker jeg den som oftest 2-3 ganger og kurer i lanolin før jeg levere den. Det er flere grunner til at jeg vasker den for dere: for det første så vil jeg at plagene skal bare kunne taes i bruk med en gang de kommer frem :) Når man vasker får man ut rester etter produksjon, overskudsfargen og støv og slikt som samles i garnet. Plaget blir også mykere etter vask. Og til slutt så hjelper vask på å bleiebuksen tettere slik at den holder bra fra første stund den kommer på. Jo mere man bruker buksen jo bedre vil den holde etter hvert da fibrene i ulla utvider seg og tover seg lett i bruk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil skrive en hilsen her. Takk! Det setter jeg stor pris på!