søndag 18. januar 2009

Jeg har strikket hettelue til minsten

Oppskriften skal ikke brukes til produksjon for salg. Du kan gjerne dele oppskriften med andre men ikke kopier den rett av heller link til bloggen her. Vis meg gjerne hva du strikker etter oppskriften. Takk! Og lykke til!

Jeg har strikket hettelue til minsten her i høst. Blei veldig fornøyd med den :) Storebror har en lignende lue i ullgarn som jeg ikke husket hvor den kom i fra så jeg tenkte at det kan være lurt å prøve noe slikt til lillemann. Så jeg satt meg ned og strikket prøvelapp og regnet litt på hvor mange masker jeg trenger og hvordan jeg kan få til fasongen somk jeg ville ha med noen forandringer og strikka etter det. Brukte 1 tråd av tynn alpakka og 1 tråd av Faerytale fra Du store alpakka og pinner 5,5. Det blei en luftig og litt "fluffy" lua. Denne blei i ca størelse 1-2 år og passet fint til gutten min på nesten 1 år men har også litt å vokse i. Jeg brukte bare knapt 80 gr med garn på denne så den er så mye lettere en den storebror har i ull selv om jeg strikka denne med lengre og bredere hals slik at den dekker skuldrene godt når lillemann skal sove i vogna.
Den ser kanskje ikke som mye når den ligger flat der men her er den på den heldige brukeren :) og den sitter supert på!


Ønskes det en tettere lue kan den strikkes i f.eks. Miski fra DSA eller i Misti og pinner 6 (den blir da litt større i størrelsen) ev. annet garn (tynner garn gir mindre størrelse og tykkere blir litt større). Du kan også bytte ut tynn alpakka med Mirasol.

Og her er oppskrifta:
Legg løst opp 128 masker på liten rund pinne nr 5,5 og strikk rundt 2r og 6vr i 4 omg. På den 5 omg strikker du 2r og 5 vr (dvs strikker 2 vr m sammen). Fortsett slik med 4 omg og hver 5 omg med 1 vr m mindre til det er bare 2 r og 1 vr igjen (48 m totalt) og strikk slikt i 5-6 omg. Så øker du 1 vr m i hver vr. m slik at det blir 2r og 2 vr (64m totalt) strikk i vr. br. strikk til arbeidet måler ca 13-15 cm nå skal du sette av 12 m til ansikts utringing på en maskesamler. Begynn og avslut med 1 r slik at det blir likt på begge sider. Nå skal du strikke frem og tilbake i vr. br. strikk. På de neste pinner strikker du en m i begynnelse og felle av 2, 1, 1, 1 m samt som du felle av like mange på slutten av pinne og avslute med en kantemaske. Nå har du 42 m igjen. Strikk dereter i vr. br. strikk til arbeidet måler ca 18,5 cm fra du begynte å strikke frem og tilbake. Nå strikker du toppen av luen og kan gjøre det på to måter: 1)felle av 14 m i vr. br. strikk i begynnelse av de 2 neste pinner slik at du har nå 14 midterste masker igjen på pinner. Strikk over disse i vr. br. strikk til den midterste delen er like lang som de avfelte 14 sidemasker (ca 10-11 cm). La de maskene være på pinnen mens du syr sidestykkene sammen med midten fra vrangen. Eller 2) strikk over de 14 midterste maskene frem og tilbake samtidig som du strikker den siste masken på pinnen sammen med den første masken på en av sidepinnene. Gjør det hver gang før du snur og pass på at det er hele tiden 14 m du strikker med. Strikk slikt frem til du har ingen m på sidene og kun de 14 midterste (samme teknikk som når man strikker sokkehæler) Nå skal du strikke kant rundt ansiktet. Fortsett med samme tråden som du strikket før og plukk opp 17 m langs den ene siden av ansiktet og strikk de maskene som var på maskesamleren midt forran og fortsett med å plukke opp 17 m til på den andre siden av ansiktsutringing. Nå har du totalt 60 m på pinnen. Strikk i vr. br. strikk 2r 2vr i ca 3-5 cm etter ønske og fell løst av.
Vips! Luen er ferdig!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil skrive en hilsen her. Takk! Det setter jeg stor pris på!