fredag 6. mars 2009

Jakten på den perfekte ullbukse

I det siste året har jeg eksperimentert en del med ullbukser og har jobbet mye med oppskriften på den perfekte ullbuksa som skulle være grei å strikke og satt bra på :) Her kort historie med noen bilder om denne reisen på jakt etter den ullbuksa jeg kan bli fornøyd med.
Etter å ha strikka en del trekant bukser i alle mulige varianter og noen etter noen oppskrifter jeg fant på nett begynte jeg å eksperimentere med en oppskrift som ga en bukse som var mest mulig lik en truse.
Så kom denne frem. Den satt bra men jeg blei ikke helt fornøyd. Og jeg fortsatte med litt endringer her og der:
Noen flere økninger/fellinger andre maskeantallSå begynte fasongen å ta form :) Her prøvde jeg med litt variasjoner i mønsteret med striper på skrå som blei til en morsom bukse i en veldig grei fasong.Så kom det tøybleie nisse runden på Tettinntil som jeg blei med på. Det gikk ut på at man fikk tildelt en hemmelig venn som laget en tøybleie gave til deg mens du selv skulle lage en gave til en annen hemmelig venn. Da fikk jeg bl.an. 2 nøster av nydelig alpakka garn av min nissevenn som jeg strikka denne buksen av:
Denne buksen blei tovet lett og fikk et søt hjerte på og flytet til Hammerfest til en annen tøybleie brukeren etter vert den blei for liten. Tenkte at siden garnet var en gave skulle buksen være en gave til noen andre :)
Selv strikket jeg 2 ullbukser til min hemmelig venn i tøybleie nissen. Der var det vist pappaen veldig glad i fotball og heiet på Vålerenga så da blei det en Vålerenga bukse på lille tøybleie gutten. Denne blei strikka ekstra høy for gutten var høy. Slik så den ut forran
og slik ser den ut bak
Så fikk jeg vite at pappaen heiet på Irske Celtic og da blei det denne buksa til: Strikket etter samme oppskrifta som jeg jobbet med bare med tykkere garn slik at denne kunne brukes på natt.
Men jeg var ikke helt fornøyd med designen enda. Så da blei det flere og flere med litt variasjoner: Og denne:Så skulle jeg strikke flere ullbukser i gave/bytte til en søt gutt hvis pappa var en skikkelig Liverpool fan. Og da kom jeg opp med denne: sjekk Adidas striper på siden ;)
Og heia ropet bak på stumpenOg LFC foran


Blei vist en suksess hos pappaen! så neste fotball kamp blei det denne buksa og stolte pappaen skrøt av tøybleier på gutten sin ;)
Men jeg ville fortsatt forandre litt på fasongen for å enda høyere åpning til lårene. Og enda kortere fra midjen til hoften. Så da blei det litt forandringer til og denne fasongen er jeg ganske fornøyd med:Den sitter perfekt og gir nett rumpe! Nå trur jeg har funnet den perfekte ullbuksa!!!!!

Her er noen etter den nyeste oppskrifta med litt variasjoner i hvor lange vrangbordene er rundt magen og låran:Buksene ser kanskje litt merkelig ut når de ligger flat men de er supre på kan jeg si! Vrangbordene rundt lårene strikkes ganske elastiske så de passer på både tynne og tykke lår :)

Nå jobber jeg med kosmetiske endringer på modellene. Og prøver å finne riktige størrelser også.

3 kommentarer:

  1. wow... fantastisk herlige ullbukser du har strikket.. *bøyemegistøvet*

    SvarSlett
  2. Kom plutselig over denne .. Så fine bukser! Du har ikke tilfeldigvis oppskriften til deling? :)

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en hilsen her. Takk! Det setter jeg stor pris på!