torsdag 12. mars 2009

Å bære barnet mitt :)

Vel.. strengt tatt alle bærer barnet sitt i alle fall i armene og i alle fall mye den første tia da barnet er nyfødt. Så velger flere å bære barnet sitt i en eller annen sort av bæresele noen ganger og noen oppdager en hel verden av gode ergonomiske bæredingser som er så utrolig praktiske til å bære barnet i og da oppdager de ofte den enorme gleden med å ha barnet sitt nært hjertet!!
For meg var mitt første møte med bæretøyet en BabyBjørn bæresele. Vi måtte bare ha oss en slik da storesøster var liten. Jeg brukte den mye hjemme når jeg skulle lage mat og rydde og på butikken når vi handlet og mye da storesøster skulle lege seg for hun slet mye med å finne roen selv og trengte kontakten med meg og bevegelser for å sovne. Jeg oppdaget fort at det var veldig praktisk med en bæresele men akk... så tungt!!!! Da mellomste guten vår kom til verden var det meningen at jeg skulle bære han i selen men da oppdaget jeg fort at den har bilt for liten til meg siden jeg la en del på meg mellom svangerskapene blei selene på en BabyBjørn alt for korte!!! Så den la vi fra oss og jeg har vert rundt på flere butikker og sett etter sele med lengre stropper men fant ikke. Da, i 2001, fant jeg ikke noe bedre alternativ. Så ventet vi lillbror i 2007 og jeg begynte å surfe og leite etter tøybleier til ham og merkelig nok snublet jeg over flere og flere bæredingser i mange av de nettbutikkene jeg var innom. Jeg så mye på sjal og slynge men følte ikke at det var noe for meg. Det var for alternativt for meg. Så lite som jeg viste om det!!!! Jeg leste videre og kom meg inn på Tettinntil. Og der oppdaget jeg at det finnes faktisk mange-mange-mange fine bæreanrettninger som til og med kunne passe meg!!!!!
Det var veldig viktig for meg å ha en bæresele jeg kunne bære minsten i samtidig som jeg kunne bruke tid på de store ungene mine og noe husarbeid. Jeg følte også at jeg kunne gi mye kos og nærhet til minsten og holde og bære på ham uten å bli sliten i armene. På tetinntil blei jeg kjent med mange koselige mennesker og fikk tilbud om å låne et elastisk sjal som var veldig godt egnet til å bære nyfødte. Minsten var rundt 2 mndr da. Jeg var veldig skeptisk til sjal men ville prøve og jeg blei så overrasket over hvor enkelt det var å lære meg knyting og hvor deilig det var å kunne ha barnet så nært meg!!! Og det var slettes ikke slitsom å bære han i timer og timer om gangen!! Det var en helt anen opplevelse enn å bære i en BabyBjørn sele. jeg forsto fort hva som gjorde BabyBjørn selen min så upraktisk og ond å bruke i lengre tid - måten den er konstruert på er ikke ergonomisk riktig hverken for barnet eller bæreren. Jeg har en Manduca bæresele nå som er så utrolig mere behagelig å bære i da den har breiere panel slik at ungen sitter ergonomisk riktig med vekten fordelt over lårene sine og ikke på ryggraden og bekkenet/hoftene som i BabyBjørn selen. Manduca gir også bedre justreings muligheter slik at barnet sitter veldig tett inntil kroppen og det blir ikke slitsom i lengden. Vi har også meitai og sjal og ringslynge som alle er mye mere behagelige og komfortable å bære i enn :) Jeg kunne ikke klart hverdagen uten så gode hjelpemidler som en god bæresele kan være! Det er både praktisk og veldig koselig :)
Det blei en veldig lang avhandling gitt, he-he. Jeg kommer nok til å skrive flere og mere detaljerte tilbakemeldinger på de forskjellige bæredingser vi har brukt etterhvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så koselig at du vil skrive en hilsen her. Takk! Det setter jeg stor pris på!