søndag 4. oktober 2009

Herlig å spre bæreglede!!!

Det er virkelig herlig, ja!
Jeg sydd en meitai til en vennine av meg som bor i Russland. Hun fikk en søt gutt i april og jeg hadde egentlig lovet en meitai til henne rett etter fødselen for vi hadde planer om en liten tur bort over i mai. Vennina mi er glad i rødt så hun sa at hun ville ha noe i rødt :) Så jeg begynte jo å sy og det var denne meitaien jeg blogget om tidligere jeg tenkte å sy til henne. Det blei ikke noe av Russlands turen så da måtte hun pent vente til jeg fikk mulighet til å komme på besøk da jeg syns ikke det var noe å sende en meitai i posten uten å vise hvordan man kunne bruke den. Siden den første røde meitaien jeg sydde var i liten baby størrelse måtte jeg sy en ny siden babyen hennes er over 5 mndr nå så da vill jeg bruke samme rød/turkis blomstrete stoff til den ene side av panelet. Og her er det jeg har snekret til henne:Her er bildet av den blomstrete side av panelet (og nei da, meitaien er ikke skjeiv, det er bare sløve meg som ikke klarer å legge den pent og rett når jeg tar bilder, hi-hi)
Denne MT er også vendbar og kan bruks på begge sider og har fester til sovehetten på begge sider av skulderstropper. Brukte svart bomulls fløyel stoff til stropper og andre siden av panelet.
Og for å gjøre den svarte siden litt mere spennende applikerte jeg 3 søte blomster - mor, far og lille gutten ;) på den. Jeg blei ikke helt fornøyd med hvordan jeg klarte å til applikasjoner siden fløyels stoffet sklir ikke så godt i maskinn og siden det blei så mange detaljer og svinger/hjørner på blomstrene blei det ikke lett å svinge i maskinnen, he-he...

Stroppene i meitaien er polstrede med 3 lag tynn fleece og et lag denim stoff så den er passelig stødig og jeg håper den passer lenge :) jeg hadde prøvd den med lillemann her i huset og den fungerte supert! Kanskje bittelitt for smal nederst i panelet til snart 2 åringen min men den passer helt sikkert til gutten hennes minst i 1 år fremover!

Og for litt en uke siden har jeg vert en liten tur i Russland og overleverte den til henne. Det var så gøy å se reaksjonene fra folk rundt :) Vi skulle ha et kvinnetreff i en lokal meninghet der borte og hun skulle komme ditt. Siden vi hadde snakket en del om bæring sist jeg var der da hun gikk gravid og jeg hadde vist henne bilder av meg som bærer lillemann hadde det liksom vert helt naturlig for henne: en bæresele skal jeg ha! Og siden jeg kom ikke med den bæreselen jeg lovet henne på våren kjøpte hun like så godt en bæresele selv: en baby bjørn lignende sak. De kom med den lille gutten i den bæreselen på magen. "Au! skuldrene mine... Blir så sliten av å bære på ham" sa hun! Jeg knøt min meitai på meg og sa "jeg vil bære lille gutten men jeg har utstyret med meg :)" Og han kom villig og koset seg hos meg :) "wow! den ser så praktisk ut" sa flere av damene som var på møte. Og vennina mi tok meitaien på også bær gutten sin med en gang og reaksjonen var: "Guri, den var jo så mye mere behagelig!!" Skjønninger! Bekalger dårlige bilder men jeg vist stilt inn kameraet mitt helt feil da jeg tok bilder og var ikke klar over det før jeg kom hjem :(
Flere med små babyer så på denne og en annen jenta som jeg blei kjent med i Russland spurte om hun kunne bære sin nyfødte i den? Babyen hennes var jo såååå liten :) Så da hadde jeg lovet å sy en slik til henne i litt mindre størrelse. Så nå holder jeg på med en ny meitai som skal sendes til henne.
Det er bare herlig å spre bæreglede!

5 kommentarer:

  1. Kjempefin mei tai :). Så snill du er som syr MT'er til venner og bekjente! De er jo bare knallgodde å bære i, spesielt i forhold til babybjørn.

    SvarSlett
  2. Takk :) Etter å ha oppdaget riktig god ergonomisk bæretøy har jeg så lyst at alle som ahr barn også oppdager det! for det er jo så fantastisk godt hjelpemiddel! vet ikke hvordan jeg skulle ha klart meg uten

    SvarSlett
  3. Hei, - har akkurat oppdaget bloggen din.
    Skal prøve meg på oppskrift på ullbuksa i innlegget under :-) Den ser veldig fin ut!
    Så gøy å lese om misjoneringa di, herlig når flere får bli kjent med bæring i mei tai!
    Hilsen tøybleie- og bæremamma :-D

    SvarSlett
  4. Lykke til med strikkingen, Anita! Bare spør om det er noe som er uklart :) og ja! det er herlig å "bæremisjonere". Er du fra Finnmark? vert og lest litt i bloggene dine ;)

    SvarSlett
  5. og når jeg ser på bildet ditt, Anita, så lurer jeg på om jeg har truffet deg? hm... jeg er ikke så god på etternavn.

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en hilsen her. Takk! Det setter jeg stor pris på!