lørdag 7. januar 2012

Jeg leker med farging igjen :)

Jeg syns det er kjempe morro å farge klær og garn og har prøvd meg både på farging i maskinn og i kjele. Og denne gangen var det maskinnfarging igjen. Mellombror her i huset fikk en kjempe stilig knallrød bukse tidligere på høsten. Og den klarte han jo å ødelegge bare en uke etter den har blitt tatt i bruk: han fikk stygge svart/grønne flekker på knærene etter at han spilte fotball på skolen og datt på gresset flere ganger. Jeg vasket og jeg vasket og fikk ikke bort flekkene. Så da kom jeg på at jeg skal farge buksen. Og siden han hadde veldig lyst på en lilla bukse også og de var helt fri for lilla bukser på Cubus, kjøpte jeg like så greit en pakke med blå farge fra Dylon (osean blue) og heiv buksen sammen med en rosaulltrøya til snuppa og ca 1 m bambus velur i maskinn og her er resultatet:
Gutten ville jo ha rød bukse uansett så han fikk en ny og den gamle blei farget :) Det blei stilig med røde sømmer på den lilla.
Vi hadde flere slike rosa ulltrøyer til minstemor så en av dem som begynte å bli litt grå rundt halsen blei med på fargingen og fikk nytt utseende til stilig lilla :) Synd man ser sauen litt dårlig på den lilla nå, hehe
Og til slutt: slikt ser egentlig fargen jeg brukte til farging. Stoffet var naturfarget så det fikk nydelig blå farge. Kunne sikkert ha blitt noe mørkere om jeg ikke brukte så mye stoffer i maskinn, men det blei ikke så verst total resultat :) Hadde jo tross alt ca 850 gr tøy på en pakke dylon farge. 
Farging er gøy!

1 kommentar:

  1. Tusen takk for hyggelig kommentar i bloggen min. Har kost meg i bloggen din og beundret verdens blåeste øyne :-)

    SvarSlett

Så koselig at du vil skrive en hilsen her. Takk! Det setter jeg stor pris på!